معرفی 5 گرایش بسته بندی پیشرو  در سال 2021

در دهه های اخیر سرعت سرسام آور پیشرفت تکنولوژی تأثیر چشمگیری بر صنعت بسته بندی داشته است

در اغلب مواقع از صنعت بسته بندی به عنوان یک صنعت راکد و ساکن یاد می شود که در گذر سال ها تغییرات اندکی را تجربه کرده است. اما این تصور اشتباهی است که با واقعیت فرسخ ها فاصله دارد، چرا که بسته بندی صنعت تغییر و نوآوری است.

پیش بینی می شود در سال جدید تکنولوژی در تمامی صنایع رشد و پیشرفت قابل توجهی داشته باشد و صنعت بسته بندی هم از این قاعده  مستثنی نیست. تجارت الکترونیک باعث ایجاد سکون و رکود در برخی صنایع شده اما رشد و پیشرفت صنعت بسته بندی انفجاری و حیرت انگیز بوده. نیاز به محصولات بسته بندی به شدت در حال افزایش است و صنایع بسته بندی باید خود را برای این افزایش تقاضا آماده کنند و این مهم تنها از طریق ابتکار و خلاقیت میسر خواهد شد.

اتوماسیون

در صنعت بسته بندی اتوماسیون موضوع تازه ای نیست. یکی از گرایش های نوظهوری که پیش بینی می شود در سال های پیش رو بیشتر رواج یابد، استفاده از روبات های همکار است. این ماشین های اتوماتیک دوش به دوش انسان ها کار می کنند. آنچه آن ها را از ربات های صنعتی و قدیمی متمایز می کند توانایی آن ها در کار کردن با انسان ها است، بی آنکه به تجهیزات ایمنی و محافظتی نیاز باشد. ربات های همکار طراحی شده اند تا نگذارند انسان ها در حین کار با آن ها آسیب ببینند و به مرور جایگزین شیوه های پر مخاطره تر شوند. یکی دیگر از تغییرات اساسی روبات های همکار با نمونه های قدیمی، اضافه شدن سیستم های هوشمند به این ربات ها است که به لطف آن ها می توان ربات ها را برنامه ریزی و کالیبره کرد تا دیگر نیازی نباشد آن ها را به صورت دستی کنترل کرد.

اومنی چنل

آمار و ارقام نشان می دهند که تا سال 2040،  95 درصد خریدها به صورت آنلاین انجام خواهد شد. بنابراین فروشگاه های حقیقی باید بخش از کسب و کار خود را به صورت آنلاین انجام دهند. به عبارت دیگر باید مدل اومنی چنل را اجرا کنند که در آن فروشگاه های حقیقی به یک سیستم تجارت الکترونیک تبدیل می شوند و سفارش های آنلاین از آنجا ارسال می شود.

 به محض ثبت شدن یک سفارش آنلاین باید زنگ هشداری در نزدیک ترین فروشگاه به آدرس گیرنده به صدا در آید تا فرآیند آماده سازی و ارسال سفارش هر چه سریع تر آغاز شود. این مدل را ارسال از فروشگاه هم می نامند، کسب و کارهای اومنی چنل باید در فروشگاه خود یک سیستم مؤثر و ساده بسته بندی داشته باشند و اطمینان یابند سفارش مشتریان در کوتاه ترین زمان و با حداقل هزینه ممکن آماده ارسال خواهد شد.

با توجه به سیر صعودی تجارت الکترونیک در سال گذشته می توان پیش بینی کرد که این روند در سال 2021 هم ادامه خواهد داشت.

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده که به اختصار AR نامیده می شود، تلفیقی از دنیای مجازی و واقعیت است که تجربه های شگفت انگیزی خلق می کند. پیش از این واقعیت افزوده در انحصار بازی ها و سرگرمی ها بود اما حالا به یک ابزار قدرتمند برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان تبدیل شده است. بسته بندی می تواند نقطه آغازی باشد برای برندهایی که می خواهند تجربه واقعیت افزوده را به مخاطبین خود عرضه کنند.

اما در عمل واقعیت افزوده به چه شکل است؟ تصور کنید با کمک دوربین یک گوشی هوشمند بسته بندی محصولی را اسکن کنید و اطلاعات مهم مربوط به آن محصول، ویدئوی نحوه کارکرد آن، پیشنهادهای حیرت انگیز فروش محصول و محتواهایی از این قبیل بر روی صفحه نمایش موبایلتان نمایش داده شود. این فناوری بیش از هر زمان دیگری رواج یافته و فراگیر شده، بخشی از زندگی روزمره ما است، از این رو مشتریان از برندهای محبوب خود انتظار دارد که تجربه ای دیجیتالی و تعامل گرایانه را برایشان رقم زنند.

شفافیت

بر کسی پوشیده نیست که مشتریان ما به همان اندازه می توانند در مورد محصولات ما اطلاعات کسب کنند که اینترنت به آن ها اجازه می دهد. در نتیجه شرکت ها چاره ای جز شفاف سازی ندارند، چرا که از این طریق می توانند اعتماد مشتریان را جلب کنند و از دوام روابط خود با مشتریان اطمینان حاصل کنند. اما بسته بندی چه نقشی در شفاف سازی دارد؟

لیبل زدن محصولات بسیار حیاتی و مهم است. مشتریان می خواهند خیلی سریع به اطلاعات موردنظرشان دسترسی پیدا کنند. به علاوه دیگر نمی توان با آن تصاویر رویایی و ساختگی آن ها را فریب داد، مخصوصاً پای بسته بندی مواد غذایی به میان است. دیگر نمی توان با چاپ کردن چنین تصاویری بر روی جعبه غلات صبحانه یا غذاهای یخ زده (که با تصویر واقعی محصول زمین تا آسمان تفاوت دارند) مشتریان را نسبت به خرید چنین محصولاتی ترغیب کرد، چرا که مشتریان امروزی بسیار با هوش تر و فهمیده تر شده است. یکی دیگر از عناصر سفاف سازی دیدن محصولی است که درون بسته بندی جا خوش کرده است. در بسته بندی مواد غذایی تقاضا برای بسته بندی شفاف رو به افزایش است. مشتریان می خواهند پیش از خرید یک محصول، آن را ببینند. برای همین هم استفاده از بسته بندی های پلاستیکی و شیشه ای در این صنعت افزایش یافته است.

طراحی

چاپ دیجیتالی در سال 2018 با رشد چشمگیری روبرو شد و راه های بسیاری در اختیار شرکت ها برای بازاریابی و تبلیغ محصولاتشان و دیده شدن در قفسه های فروشگاهی قرار دارد. بسته بندی دیگر الزاماً یک پوشش بی روح و رنگ پریده نیست و به یک تجربه تعامل گرا و خوش آب و رنگ تبدیل شده است. تکنولوژی چاپ دیجیتال چنین امری را میسر کرده و شما می توانید طرح هایتان را بر روی هر بسته بندی با هر جنسی چاپ دیجیتال کنید، از بسته بندی های مقوایی گرفته تا بسته بندی های شیشته ای و …

با توجه به این که ظاهر بسته بندی در سال های اخیر بسیار اهمیت پیدا کرده، شرکت ها و تأمین کنندگان تحت فشار قرار گرفته اند تا بسته بندی هایی متفاوت، اختصاصی و متمایز طراحی و تولید کنند. شرکت کوکاکولا در این زمینه پیشتاز و پیشگام بود و با بهره گیری از این تکنولوژی کمپین به اشتراک گذاشتن کوکاکولا را به راه انداخت و از سایر شرکت ها هم دعوت کرد که در این سرگرمی جالب و جدید بسته بندی شرکت کنند. در این کمپین مشتریان به جای آن که نوشیدنی کوکاکولا را برای خودش بخرند، به خاطر بسته بندی اش می خریدند. با توجه به این که تکنولوژی چاپ دیجیتال امسال هم پیشرفت خواهد کرد، می توان انتظار داشت که موانع و مشکلات این مسیر کمتر خواهد شد، هزینه ها کاهش می یابد، اجرای آن راحت تر می شود و شرکت های بیشتری برای چاپ بسته بندی هایشان از این چاپ استفاده می کنند.

ابتکار و نوآوری کلید موفقیت است

در نهایت این که تمامی این تغییرات به کمک شما و بسته بندی هایتان می آیند تا آن ها را با جوهره ابتکار ابتکار و نوآوری در هم بیامزید و پیشرفت تکنولوژی را در راستای بیشتر دیده شدن به کار بگیرید.

 

شروع مکالمه
جهت کسب اطلاعات بیشتر کارشناسان آماده پاسخگویی می باشند