کارتن دایکات چیست؟

از دایکات (Die Cutting) می توان برای فرآیند تولید برش پلاستیک، ورقه های فلزی، کاغذ، انواع جعبه های کارتنی و مقوایی به شکل های مختلف و خاص تعریف کرد.

از طریق ماشین های دایکات می توان یک شکل را با ابعاد دقیقا مشابه بارها و بارها

بدون دخالت قیچی، شابلون و یا تیغ موکت بری ایجاد کرد.

دایکات در صنعت بسته بندی اهمیت بسیار بالایی دارند زیرا طراحی خلاقانه و اصولی آن باعث نمایش بهتر محصولی می شود که قرار است درون آن بسته جا بگیرد.

انواع دستگاه دایکات

۱- دایکات پینگ پونگی (Rail Cutting Machine)

دستگاه دایکات پینگ پونگی شبیه به میز پینگ پونگ است و به همین دلیل به آن دایکات پینگ پونگی یا ریلی می گویند. همانند بازی پینگ پونگ که دو بازیکن دارد، دایکات پینگ پونگی هم به دو نیروی انسانی نیاز دارد.

۲- دایکات فکی (Platen Die Cut Machine)

وقتی این دستگاه به هنگام تیغ زدن ورقه های کارتن مانند آرواره های فک عمل می کند، به آن دایکات فکی می گویند.

دایکات فکی یک نمونه ی ساده و بسیار کارآمد در میان دستگاه های دایکات است. این دستگاه برای برش محصولات کاغذی، مقوایی، کارتنی و چرمی که ضخامت و استقامت کمی دارند (مثل برش لیبل، استیکر، جعبه و پاکت) مورد استفاده قرار می

گیرند.

۳- دایکات روتاری یا دوار (Rotary Die Cutting)

دستگاه دایکات روتاری از یک سیلندر بسیار سنگین ساخته شده که برای برش سخت ترین جنس ها مثل فلزات نیز کاربرد دارد. با استفاده از این دستگاه می توان اشکال و برش های مورد نظر را هم بر روی صفحات و شیت های مسطح و هم بر روی

سطوح استوانه ای شکل ایجاد کرد.

این دستگاه کمترین پسماند را بر جای می گذارد و برای برش مواردی که سطح محصول نباید با تیغه ی برش تماس داشته باشد  بهترین گزینه است.

چه تفاوتی میان دستگاه دایکات فکی و پینگ پونگی وجود دارد؟

کار کردن با دستگاه دایکات پینگ پونگی احتیاج به دو نیروی انسانی دارد؛ در حالیکه، برای کار با دستگاه دایکات فکی یک نفر هم کافیست.

دستگاه دایکات پینگ پونگی کم حجم تر است و فضای کمتری را اشغال می کند.

دایکات پینگ پونگی نسبت به دایکات فکی کم خطرتر است زیرا متصدی آن برای قالب زدن ورق های کارتن از محل فشار دستگاه دورتر می ایستد.

در دایکات فکی، قالب به دستگاه پیچ می شود اما در دایکات پینگ پونگی، قالب فقط بر روی نقاله های روی آن قرار می گیرد.

چه برای طرح های پیچیده و چه برای طرح های ساده ، دایکات باید با دقت بسیار بالایی انجام شود زیرا تمامی برش ها باید هماهنگ با چاپ روی محصول قرار گیرند.

شروع مکالمه
جهت کسب اطلاعات بیشتر کارشناسان آماده پاسخگویی می باشند